Jumaat, 22 Mei 2009

pengucapan awam 2

Peranan Keluarga dalam pembentukan akhlak

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada tuan pengerusi majlis, Yang dihormati (Nama Penceramah), Yang berusaha ( Nama pengurus program) selaku pengurus program dan sidang dewan yang dikasihi sekalian. Saya (nama sendiri) dr sk….. akan menyampaikan pengucapan awam yang bertajuk “ Peranan Keluarga dalam menangani masalah remaja”
Sidang pendengar sekalian,
Institusi kekeluargaan merupakan satu ikatan yang berupaya membentuk akhlak anak-anak atau remaja. Goyahnya instititusi ini maka kucar-kacirlah kehidupan dan menyumbang kepada kerosakan akhlak terutamanya anak-anak remaja.
Usia remaja merupakan usia kehidupan manusia yang penuh dengan pancaroba. Adalah menjadi cabaran kepada setiap keluarga untuk mengemudi zaman usia ini supaya tidak tersasar atau tersalah pilih jalan sehingga terjerumus ke lembah kebinasaan. Di zaman serba moden ini remaja atau anak-anak kita sering terdedah kepada gejala-gejala negatif antaranya pergaulan bebas, pengedaran dan penagihan dadah, meragut, mencuri, merompak, minum arak,seks bebas, berjudi dan pelbagai budaya yang ditegah oleh agama dan norma manusia.
Kebanyakan remaja dan anak-anak yang terjebak dalam gejala negatif ini terdiri daripada mereka yang kurang perhatian atau panduan daripada keluarga mereka atau mereka yang sememangnya mempunyai latar belakang keluarga yang rapuh kerana perceraian ibubapa , mereka yang terjebak dengan gejala negatif juga mungkin terdiri daripada keluarga yang senang, kaya ataupun berharta. Mereka tergolong dalam golongan anak-anak bermasalah kerana tiada siapa yang memberi panduan kepada mereka kerana ibubapa sibuk bekerja dan terlalu memberi kebabasan kepada anak-anak mereka.
Cuba kita renung sejenak, di manakah anak remaja kita ketika ini ? bagi yang mempunyai anak atau dimanakah abang-abang atau adik-adik remaja kita ? Seandainaya mereka sukar dikesan atau kita tidak mengetahui dengan siapa mereka berkawan, seandainya disko atau kelab malam destinasi mereka, melepak hobi mereka, sebenarnya kita juga merupa orang yang gagal dalam mendidik dan membimbing mereka.
Dalam menangani gejala sosial atau permasalahan anak-anak keluargalah yang perlu memainkan peranan atau orang yang berupaya memanipulasikan mereka berpandukan acuan agama kita, budaya kita dan cara hidup kita. Terdedah kepada media tanpa sempadan, terbolos oleh budaya songsang perlu ditangani bersama oleh institusi kekeluargaan. Keruntuhan institusi kekeluargaan menjadi punca utama kepada permasalahan anak-anak.
Ibubapa juga perlu mendalami ilmu untuk mendidik anak-anak, Ini kerana akhlak mereka bukan senang hendak dibentuk, kalau boleh bentuklah mereka sejak kecil lagi, bak kata pepatah melentur buluh biarlah dari rebungnya. Anak-anak tidak boleh telalu di kongkong kerana mungkin mereka akan memberontok, apabila memberontok mereka akan bertindak diluar kotak pemikiran kita contohnya lari dari rumah, membunuh diri, mencuri dan sebagainya.
Kita bukan lagi dizaman seusia nenek kita, dahulu anak anak berbudi bahasa, hormat orang tua dan pandai menjaga maruah mereka. Sebaliknya anak-anak sekarang memperlakukan diri mereka seperti sampah, hina dan jijik.
Sidang pendengar sekalian,
Sama-samalah kita mencari jalan penyelesaian ke atas permasalahan anak-anak zaman sekarang, saya ingin mengariskan kembali bagaimanakah kita dapat membentuk akhlak anak-anak kita antaranya :
Memperkasakankan institusi kekeluargaan dengan mewujudkan keluarga bahagia.
Bagaimana cara hendak mewujudkan keluarga bahagia belajarlah dengan orang
yang bijakpandai daripada kita.
Memahami kehendak anak-anak dan memberi panduan dan perhatian kepada mereka
Mengawal pergaulan dan mengawasi ancaman-ancaman negatif terhadap mereka
Kalau tuan ke Tanjug Pura,
Jangan singgah di lubuk puaka.
Bersama kita mencari petua,
Keluarga pembentuk akhlak mulia,

Sekian Terima Kasih.

8 ulasan:

  1. saya guna yer untuk ujian lisan . terima kasih konggsikan ilmu

    BalasPadam
  2. pengucapam awam yang menarik..... bagus

    BalasPadam
  3. Minta izin guna ye .. terima kasih sudi berkongsi ilmu

    BalasPadam
  4. saya minta izin guna yaa untuk tutorial

    BalasPadam
  5. Assalamualaikum camna y nak berhubung dgn puan...sy nk mintak tunjuk ajar utk PAC

    BalasPadam
  6. Saya minta izinin guna yaa utk lisan ..

    BalasPadam